چهار طاقی آذربرزین مهر
چند واقعیت تاریخی در خصوص چهارطاقی
سبب شده تا آدمی از دیرباز به دیدهی احترام بدان بنگرد و از گونهای تقدس برخوردار گردد.
به ویژه در میان ایرانیان باستان که حتی برای یافتن آن افسانهها ساخته و پرداختهاند.
همچنان که فردوسی بزرگ، کشف آتش را طی داستانی به زمان هوشنگ پیشدادی نسبت میدهد.
ایرانیان که از روزگاران کهن به آتش و نور و روشنی ارج مینهادهاند، در درازنای تاریخ دینی خود همواره این عنصر مفید را میستودهاند.
در بخشی از کتاب خرده اوستا به نام «آتش نیایش» چنین میخوانیم:«ستایش پاک تو را باشد ای آتش گهر! ای بزرگترین بخشودهی اهورامزدا که درخوری ستایش را!»
در
میان دینهای ایرانی، آتش در کیش زرتشت جایگاه ویژهای دارد. برخلاف آنچه که گروهی
زرتشتیان را آتشپرست میدانند، آتش یکی از مظاهر و نشانههای این دین و بطور کلی
محور و مرکز مناسک آن به شمار میآید.مرکزیت آتش در دین زرتشتی، شناختهشدهترین
نمود این دین میباشد. فردوسی، خداوندگار حماسهی ایران نیز در این باره چنین میسراید::
به یک هفته بر پیش یزدان بدند
مپنـدار کــــآتشپرستـــــان بدند
که آتـــش بدانگـــاه محــراب بود
پرستنـــده را دیــده پـــــرآب بود
شمار بسیاری آتشکدهها , و چهارطاقی ها در سراسر ایران و عبارتهای بسیار درکتاب اوستا و دیگر نوشتههای دینی زرتشتیان، این سخن را گواهی میکنند. بنابراین زرتشتیان :
ستایشگران آتشاند و نه پرستندگان آن
[ بازدید : 268 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]